STAVBA MÉHO KOLEJIŠTĚ

12.04.2018

Kolejiště se bude odehrávat v páté epoše mezi lety 1993-95 z důvodu, že toho jezdilo o dost více více -brejláci, bardotky, karkulky, pielštyci, hektoři, čmeláci, pár posledních sergejů, spousta bobin, šestikoláků, motorových vozů řad 820,830,853,852 a spoustu dalších super strojů (třeba krakeni), které dnes spatříte, jen při muzejních jízdách, nebo vůbec(např.853 nebo852, vlastně ano, ale jen v podobě řad 854 a 854.2).A provoz bude zejména elektrický. Stanice bude ve stavu jako v době, kdy poslední velká rekonstrukce proběhla v 60.letech při elektrizaci tratě a od té doby byly provedeny jen drobné opravy.  Bude se zde nacházet nově postavený areál traťovky. No a proč zrovna velikost TT? Protože jsem chodil do modelářského klubu, kde mají kolejiště ve velikost TT, a taky je to pro mě nejvhodnější modelová velikost, H0, je moc velká  a Nko moc malé.

  Začal sem v létě minulého roku  (2017). Původně zamýšleno jako tři kusy s celkovými rozměry 180*90cm.Po spoustě návrzích sem vymyslel jeden použitelný,a to tak že na největším dílu bude nádraží pěti  kolejích z toho jedna odstavná, a jedna pro výtopnu.

Ale teď už ke stavbě začal jsem vlétě minulého roku a měl sem desku, která byla původně dveře zmenšené na rozměr 55x180 cm.Kolejivo bylo od bttb z bazaru,které bylo dosti opotřebované a dost zoxidované,přebrousil sem je a začal shánět výhybky ty byly také v né zrovna dobrém stavu. Když jsem je zkoušel,zjistil sem že jedna má spálenou cívku, tu jsem vyměnil a pokračoval ve stavbě.  

Tvar krajiny jsem udělal  z kartonových žeber vycpaných novinami.Kolejové lože jsem vytvořil z kartonu o šířce pravítka a úplně to stačilo.  

Potom jsem zkoušel průjezdnost a po nutných úpravách jsem začal štěrkovat. Pro první pokus jsem vybral odstavnou kolej, ale dal jsem tam moc štěrku. 

Kola tam příšerně drhla a tak jsem přebytečný štěrk oďoubal šroubovákem.Poté jsem zaštěrkoval oblouk u přejezdu.

Dále jsem zapojoval elektriku, už tady se začala projevovat složitost analogu.

Tak  jsem dál zapojoval,až jsem to nějak zapojil a začal zkoušel úseky. Potom, jsem zjistil, že to absolutně nefunguje, jsem se rozhodl přejí na DCC a koleje jsem vytrhal, očistil od štěrku a prodal. Digitální systém jsem vybral Roco s multimausem.  

Byla z toho spousta bordelu.

Zde již bez kolejí, je tohle ještě kolejiště?

Přetřeno.

Rozhodl jsem se pro profilované kolejivo TILLIG a to konkrétně pro flexikoleje, protože jsou levné. Momentální stav kolejiště je ten, který vidíte na obrázku. Plánuji lokálku s malým nádražím, ze kterého povede klesání do skryté tratě, která bude mít výjezd do stoupání, které povede do většího nádraží. Délku lokálky odhaduji na cca 180cm, což je super. Bude to modulovka, aby se to vešlo do skříně. A to je zatím vše. Dále je v plánu elektrizace většího nádraží s klesáním do skryťáku.

Nastaly zásadní změny ve stavbě kolejiště. Vzhledem k tomu, že by se modulovka nikam nevešla, rozhodl jsem se změnit plánované kolejiště.

Lokálka se ruší, 12 modulů by nikam nevešlo. Nový plán počítá s tím, že budou dvě desky první s rozměry 60*180cm, která bude pevná a druhá s rozměry 55*180, která bude rozdělena na moduly, skrytá trať zůstává. Na širší desce bude malé depo s dvěmy remízami, jedna se dvěma stáními a druhá s jedním stáním. Dále zde budou čtyři staniční koleje, na jedné desce dvě z nich povedou do skryťáku a dvě jako výjezdové, na druhém zhlaví pojedou do skryťáku všechny. Dále je v plánu také elektrizace.

Změna plánu znamená i to, že se bude muset odstranit terén.


11.8.2018 JEDEN ROK S KOLEJIŠTĚM.

Jeden rok stavby uběhl. Toho co se změnilo je dost.

Když jsem začal se stavbou kolejiště, myslel jsem si, že to nebude zas tak složité. Ale za pár měsíců se ukázalo analogové ovládání jako nevhodné, deska byla na jedné straně asi o tři centimetry širší, takže tudy cesta nevedla.

Po první změně plánu, když jsem vymyslel modulovou lokálku, tak jsem si myslel, jak moc je to super, ale po nějaké době jsem zjistil, že nemám místo na tento projekt a proto byl ukončen. Přišel druhý plán, který počítá s tím, že bude celé kolejiště stanice o čtyřech staničních kolejí a několik vleček, a traťová údržba, vlečka ke skladišti zde bude určitě o těch ostatních pochybuji, že se vejdou.

Ve stanici bude malé depo tvořené dvěma remízami, jedna se dvěma stáními (malá železnice)a druhá stará dřevěná(auhagen), v remízách se bude nacházet také interiér, zařízením pro zbrojení vozidel naftou, prohlížecí jáma a vodní jeřáb pro parní lokomotivy zvláštních vlaků. První část stanice bude jako klasické kolejiště, další části budou modulovky. Ze začátku, jsem  plánoval umístění druhého dílu na samostatný rám, ale z důvodu, že by rám zabíral moc místa. Dvě stoupání byly původně zamýšlené, jen jako deska ke které budou přidělané nohy, nakonec tyto stoupání budou jako klasické moduly. Stávající rám kolejiště bude rozšířen na 65cm. Z původní desky jsem zachránil cestu, kterou byla škoda nechat na desce. Zachránil jsem také horní části desky, rozdělil jsem ji na tři části. Protože byla deska dutá a vnitřní výplň byla papírová, spodní část byla dost rozvrtaná a tak jsem ji odstranil.

Za ten rok se toho na kolejišti změnilo dost.


Ale teď se zdá, že se plán opět změní.

Nejspíše bude kvůli místu jedno klesání o délce 180cm nahrazeno obloukovým klesáním. Možná o délce jen 105 cm.


22.9.2018

Po dlouhé době jsem zase něco předělal.

Konečně po mnoha dnech jsem se dostal k rozšíření rámu kolejiště.

Rám má nyní 65 cm.

Nejdříve jsem vyšrouboval vruty, jelikož jsem líný jít si pro nové hřebíky použil jsem ty původní, vytahoval jsem je kleštěmi. Neuvěřitelně namáhavá činnost.

Při vytahování původních příčníků, nějak praskl jeden podélník v místě suku, ale naštěstí jenom trochu, takže se ani nemusel zpevňovat.

Už bych se mohl pomalu pustit do stavby prvního modulu.

18.1.2019

Po téměř patnácti měsíci plánování jsem se pustil do stavby kolejiště. Začal jsem nejjednodušší částí. Tou se stalo stoupání. Ze zbytků desky dveří, která sloužila jako původní deska kolejiště, protože měli šířku asi 600mm bylo potřeba ji rozšířit. O to jsem se několikrát pokoušel a na druhý pokus se to povedlo. Vznikl půlkruhový modul o poloměru 650mm. Poté jsem začal měřit poloměr oblouku a výšku stoupání. Aby bylo stoupání sjízdné a nebyla to zubačka musí být stoupání nejvýše 35 mm. O pár dní později už bylo možné začít dělat podloží, které je jako u minulé verze z kartonu o šířce železného pravítka takže 25mm. Oblouk bude naklopený takže jsem umístil proužky kartonu, což nebyl nejlepší nápad.

Zbytky desky k "reciklaci".

Poté jsem přilepil na proužky kartonu přilepil další karton, až potom mě napadlo dát karton pod podloží. Poté zbývalo ještě položit koleje. Napadlo mě že bych flexi koleje přitloukl hřebíky a přečnívající konce ustřihl kleštěmi a překryl kartonem. Lepší ale bylo koleje přilepit vteřinovým lepidlem.

Přečnívající koleje přepiloval, sice to trvalo, ale bylo to lepší než pižlat pilou na železo, kterou to stejně nejde.

10.3.2019

Nastal čas na další aktualizaci. Potom, co jsem se rozhodl postavit tento modul, jako klasický modul, uplynulo dost času a modul je téměř hotov.


Čela narýsována na zbytek desky, která byla původní kolejiště. Ze začátku byly díry pro šrouby měřeny od oka, protože by to nefungovalo rozhodl jsem se vymyslet normu 33mm od horního okraje a 160mm od rozteč otvorů.

Čela vyztužena dřevěnýmy kostkami, nutné bylo také oďoubat lepidlo z desky.

Ještě něco ke krajině. Na vytvarovaný polistiren jsem nalepil několik vrstev ubrousků, to se ukázalo jako nevhodné, protože je vzniklá krajina moc hrubá a málo uhlazená jako ve skutečnosti. Vyřešil jsem to nalepením novin.

Koleje jsem na opravené části vypatinoval umbrou pálenou a potom jako lehkou rez sienou přírodní.

Úsek s dřevjenýmy pražci vypatinoval umbrou jako zažranější rez.


19.3.2019

Hrubá stavba třetího modulu hotova.

Z jakého si zvláštního důvodu jsem začal stavbou třetího modulu namísto třetího. Na třetí modul posloužila překližková deska. Protože byla moc malá, rozšířil jsem ji o osm centimetrů.

Bočnice jsou tentokrát ze zbytku desky dřevěné překližky, o síle 2 mm.


24.4.2019

První modul na nohách. Po delší době opět nějaký pokrok ve stavbě kolejiště. Po natření nastala série pokusů a omylů, jež vedly k usazení modulu na nohy.

Pokus číslo jedna: nejdříve mě napadlo nalepit držáky nohou rovně, bez ohledu na sklon, s nadějí, že to nějak vyjde.

Pokus číslo dvě: následující den mě napadlo držáky odlepit a nalepit je tak, aby byly kolmo k podlaze i když je modul nakloněný. A tak jsem se pokusil odlepit již nalepené dřevěné hranolky, sloužící jako držáky nohou. Odlepit samozřejmě nešly, ale nakonec se odlepily. Tak jsem se tedy pokusil změřit úhel náklonu, po pokusu nalepit tyčky v úhlu jsem se pokusil nasadit nohy. Překvapivě to bylo úplně špatně.

Pokus číslo tři: po opětovném odlepení jsem se rozhodl, nalepit hranolky kolmo k modulu a nevšímat si toho, že každá noha trčí někam jinam. A překvapivě modul stojí, tak jak má a nekýve se.

Ještě před tím byl modul natřen.

V průběhu dalších měsíců, bych chtěl mít všechny moduly na nohách, možná to stihnu do konce června. Pokud na modulech budou položené koleje, bude to super. Dále jsou dolepené držáky na  dalším modulu, ale to až jindy.


4.5.2019

Druhý a třetí modul na nohách. V průběhu času jsem m dokončil hrubou stavbu druhého a třetího modulu.Stavba probíhala stejně, jako u předchozího. Na druhém modulu se bude nacházet zastávka, se sypaným nástupištěm  na druhé straně se bude nacházet nejspíše nějaká zarostlá plocha: nějaké stromy a tak... Na třetím budou návěstidla předzvěsti, pro vjezdové návěstidlo  na druhé straně a vjezdové návěstidlo do stanice.  A taky možná rekreační chata. Po spojení tří modulů, vznikl slušný kus nábytku.


Pokračování stavby modulů

Jako pokračování stavby modulů mě padlo postavit malé nádraží o třech kolejích. Takové nádraží se nacházelo Frýdlantu nad Ostravicí a mělo název místní. Po něm zbyla jen kolej do Ostravice a budova remízy. Ale ted´ již k plánům. Ke stanici povede úsek o délce 50cm a budou se na něm nacházet mechanická návěstidla, bude to seřaďovací vjezdové předzvjezd. V nádraží povede jedná vjezdová a odjezdová kolej, ze které odbočuje vlečka, která dále odbočuje z modulu. Druhá kolej povede do šturcu, ze které bude odbočovat vlečka ke skladišti. Dále se zde bude nacházet mechanické seřaďovací a odjezdové návěstidlo a malá staniční budova.


Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky